Mens vi forbereder de kommende permanente udstillinger, benytter vi lejligheden til at vise et udvalg af museets portrætter, som ellers kun kommer frem fra magasinet, når de skal anvendes som forlæg til illustrationer i bøger eller indgå i særudstillinger eller lignende. Netop nu har man derfor lejlighed til at stå ansigt til ansigt med mange spændende mennesker, som i tidernes løb har boet i samme by eller på samme egn som vi. På de bedste af portrætterne føles de meget nærværende. Mest livagtige er de malede portrætter, og for at begrænse mængden har vi derfor udeladt portrætter, som er tegnede, trykte (litografier, raderinger, kobberstik og lignende) eller fremstillet på anden måde
(f. eks. silhouetter).Selv om portrætterne ikke er indgået i museets samlinger på grund af deres kunstneriske kvaliteter, er mange af dem alligevel glimrende portrætkunst. De viser os, hvordan mere eller mindre kendte lokale personligheder så ud, og lader os ofte ane de pågældendes karakter. Andre af portrætterne er mere ubehjælp-somme, men også de rummer mange kulturhistoriske oplysninger.
Mange af museets portætter trænger meget til rensning, hvorved de oprindelige farver ville komme bedre til deres ret. En del trænger desuden til konservering, så de kan bevares for eftertiden. Indramningerne, der for et kulturhistorisk museum er en lige så vigtig del af helheden som billedfladen, kunne også fortjene opmærksomhed. Det er f. eks. vanskeligt i dag at se, at rammerne om familien Heberts tre portrætter er noget særligt, men de er fremstillet af den berømte kongelige hofforgylder P.C. Damborg og har utvivlsomt engang været meget smukke. Andre malerier har mistet deres originale rammer, og det kræver megen smag at erstatte dem med nye. Det er ikke altid lykkedes helt godt. Museet har dog slet ikke resourcer til at bringe så mange billeder i god stand til en udstilling som denne, og vi har derfor valgt at vise dem i den forfatning, de er i.
Borgmester Christen van Ginchel (født 1598) og Sidsel Jørgensdatter (død 1679). Hun var datter af den kendte Aalborg-borgmester Jørgen Olufsen. Det dygtigt malede dobbeltportræt er formodentlig beskåret. Malerens navn er ukendt.
Apoteker og borgmester i Aalborg Daniel Calow (1614-1686) og hustru Mette Grubbe (1612-1660). Han har i hånden en theriak-beholder, hvorpå der er malet 164?, måske maleriernes tilblivelsesår. Hun var datter af Aalborg-borgmesteren Didrik Grubbe. Maleriernes nuværende tilstand skyldes en restaurering i 1988, hvorved bl.a. Daniel Calow fik fjernet et tilsyneladende senere påmalet skæg. Malerens navn er ukendt.
Jørgen Jensen Gleerup (1653-1727) og hustruen Else Hansdatter (1661-1731) blev gift i 1683 på Vår hovedgård. Fra 1708 ejede de herregården Sebberkloster. Malerens navn er ukendt.
Det såkaldte Brønstorffske familiebillede har hængt på herregården Randrup, som familien ejede. Det forestiller Bernhardt Severin von Brønstorff, som overtog Randrup i 1695, hustruen Amalie Vigand, som kom fra Norge, hvad maleriet på den ene stoleryg hentyder til, samt to døtre, hvoraf den ene, pigen med kransen, var død, da billedet blev malet. Den anden blev gift med major Hans Georg von Deden, der stadig går igen på Randrup med hovedet under armen. Malerens identitet er ukendt.
Det usignerede portræt af kong Frederik IV har hængt på herregården Randrup.
Provst, dr. theol. og præst ved Budolfi kirke Claus Wilhelm Claudi (1752-1829) og hustru Sophie, datter af rektor Gottschalk. Malerens navn er ukendt.
Ægteparret Anders og Johanne Herskind (født h.h.v. 1761 og 1770) er malet af vinhandler Boch i 1827.
Købmand Frederik Vilhelm Akkermann (1772-1852) handlede med silke og klæde i Aalborg. Han blev gift med Marie Antoinette f. Wigelsen.
Malerens navn er ukendt.Købmand Niels Christian Rasch (1782-1831). Han var svensk-norsk vicekonsul i Aalborg og købte i 1827 herregården Oxholm på Øland, hvor han er begravet. Malerens navn er ukendt.
Bombardus Ehrenfried Hebert (1807-1889), hustruen Ingeborg (ca. 1817-1909) samt datteren Christine Marie (1844-1930) skal være malet o. 1860 af en ung fransk maler, der havde ophold hos ægteparret Hebert, men hans navn kendes ikke. Bombardus var af fransk afstamning, men blev født i København under det engelske bombardement - deraf det særprægede navn. Han døde i Aalborg, hustruen i Nørresundby. Datteren blev gift med Henrik Carl Rehders Ravnborg, forpagter af Vildmosegård. Billederne er indrammet af den vidtberømte kongelige hofforgylder P.C. Damborg (1801-1861), men hans genialitet inden for faget kom-mer ikke rigtigt frem med rammernes nuværende tilstand.
Købmand Peder Borreschmidt og hustru, malet 1814 af kaptajn Meinke i Aalborg.
Christiane Elisabeth Birgitte Henrikke Larsen (født 1834) var datter af Aalborg-købmanden Frederik Vilhelm Akkermann, se maleriet her ved siden af. Hun blev gift med Anton Larsen, der ejede godset Krannestrup nord for Århus. Denne ejendom solgte hun dog efter hans død i 1861. Billedet er signeret AJ 1871. AJ står for August Jerndorff.
Marie Kier f. Stougaard er malet af Laura Smith efter fotografi i 1883.
Den stærkt historisk interesserede bankdirektør I. Chr. Iørgensen (1869-1943) blev formand for Aalborg Historiske Museum i 1933 og året efter desuden for Historisk Samfund for Himmerland og Kjær Herred. Begge poster beholdt han til sin død. Malerens navn kendes ikke.
Knud J. Clemmensen (1870-1953) blev uddannet som maler i Aalborg og nedsatte sig her som malermester i 1894 efter som svend at have været på valsen i Tyskland. Fra 1916 til 1943 underviste han på Aalborg tekniske Skole i tegning, modellering, ådring og marmorering. Selvportræt 1927.
Den kendte Aalborg-original Emil Jennerjahn (1894-l965) malet af Hegnby.
- Til sidens top